IC4

10 07 2007

Det har været lidt af en hvid elefant, men nu er der i det mindste ét IC4-tog på skinnerne. Der er tale om såkaldt overvåget prøvekørsel mellem Århus og Aalborg. IC4 er, som det nok er de fleste bekendt, allerede flere år forsinket og der kommer angiveligt til at gå en rum tid endnu, før det bliver sat ind i fast drift – og endnu længere tid før samtlige 83 togsæt er klar. Så det må hellere være ventetiden værd.

Det er det! Jeg har haft lejlighed til at køre med IC4-toget. Ganske vist kun på en kort strækning, så min vurdering må tages med visse forbehold. Men det var en god oplevelse.

Den første oplevelse er allerede når toget nærmest svæver ind på stationen. IC4 er et umådeligt smukt tog. Den italienske oprindelse fornægter sig ikke i togets design (ligesom den italienske herkomst manifesterer sig – på mere negativt facon – i de mange produktionsforsinkelser). IC4 er designet af Pininfarina, der bl.a. også designer Ferrari. Billeder yder ikke toget retfærdighed. Det skal ses på skinner. Elegancen fortsætter indvendigt, hvor designet er en opdatering af den funktionelle stil fra IC3-togene (se mere om IC4s design her). Og så er der lyden. Da IC3 kom for 20 år siden, var de støjsvage i sammenligning med de gamle tog. Sammenlignet med IC4 forekommer de nu ret støjende. Og endelig er der så selve køreoplevelsen. Som sagt, så synes IC4 nærmest at svæve på skinnerne – i hvert fald der, hvor skinnerne er i orden, hvilket de jo langt fra er overalt. Men engang ad åre, når skinnenettet er renoveret og IC4-togene er køreklar, så får den æstetiske oplevelse af togrejsen et tiltrængt løft.

Lyder ovenstående som et reklameskrift fra DSB, så skyldes det måske at jeg efterhånden er dødtræt af at høre alle mulige brokke sig over DSB. Det er blevet noget ganske selvfølgeligt, at man giver DSB skylden for alle problemer med togdriften i Danmark, uagtet at DSB hverken har ansvaret for skinnernes tilstand eller at Ansaldo Breda arbejder på italiensk. Da der for en stund var sommer i juni, og togene derfor kørte med forsinkelser, kommenterede en ung mand med den efterhånden udslidte kliché: “Det kommer åbenbart bag på DSB, at det bliver varmt om sommeren!” Nej, det gjorde det faktisk ikke. DSB havde flere dage i forvejen advaret om, at der kunne opstå forsinkelser og havde derfor udsendt en nødkøreplan. DSB var velforberedte, men det er åbenbart en så indarbejdet refleks, at alle problemer med togdrift automatisk udløser udsagn a la: “Det er også typisk DSB”.

DSB kan uden tvivl blive bedre til mangt og meget, men den til tider skandaløst ringe togdrift skyldes først og fremmest, at der ikke er politisk vilje til at investere i moderne og velfungerende kollektiv trafik. Det er ellers det helt indlysende svar på en hel række af problemer: bilkøer på indfaldsvejene til alle større byer, parkeringsproblemer, CO2-udslip osv. Men der er åbenbart mere politisk prestige i at anlægge flere motorveje og bygge broer.

Jeg kan ikke hidse mig op over, at IC4-togene er forsinkede. Der er langt større skandaler i den kollektive trafik. Men jeg glæder mig til at se IC4 fast på skinnerne. Der er en dansk tradition for at hylde toget. H.C. Andersen og Johannes V. Jensen var begge begejstrede skildrere af dette modernitetens fremmeste symbol. Jeg skal ikke gøre mig til deres lige, men blot konstatere, at med IC4 får vi det smukkeste tog i verden.


Handlinger

Information

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




%d bloggers like this: