Om æres- og trafikdrab

17 10 2007

Nye tal viser, at danskerne dagligt bruger 100.000 timer på at holde i kø. Det svarer til 16.000 fuldtidsstillinger i en tid, hvor der er mangel på arbejdskraft. Hvis man tror svaret er at bygge flere veje, så tager man fejl. I hvert fald viser forskning, at jo flere veje man bygger, jo mere trafik får man. Jo flere og bedre veje, jo længere er vi parat til at køre mellem hjem, arbejde og indkøb. Og det fører til flere biler. Samtidigt viser anden forskning, at partikelforurening fra bilerne kræver 10 gange så mange døde som trafikken i sig selv.

Svaret synes indlysende. I stedet for at anlægge flere motorveje så skal man satse på den kollektive trafik. Det kniber bare med den politiske vilje til at gøre det indlysende. Privatbilisme er en hellig ko, det kræver mere end almindelig politisk mod at gøre noget ved.

Vi tager som noget helt selvfølgeligt afstand fra en religion, der bifalder æresdrab. Men vi accepterer tilsyneladende uden videre, at 4-5000 mennesker dør hvert år, fordi privatbilismen er blevet en sekulær religion, hvis dogmer ikke må anfægtes. Set udefra må det forekomme lige så uforståeligt og forkasteligt, som æresdrab forekommer os.

Blot en tanke.


Handlinger

Information

6 responses

17 10 2007
Lotte

Kun (?) hvis du sideordner MÅDEN man dør på.

Du argumenterer for at død er død?

Det er rigtig interessant det her.

17 10 2007
Claus Krogholm

Nej, jeg argumenterer for (i det omfang jeg argumenterer), at man ‘naturaliserer’ visse former for ikke-naturlig død og derved gør dem til et vilkår, man bare må leve med i sin kultur. Disse former for ‘naturliseret’ død er lette at få øje på i andre kulturer, mens vi sjældent har øje for, hvor udbredt det er i vor egen kultur.

17 10 2007
Lotte

Ja, sådan læste jeg det faktisk også.

Altså jeg tænkte cirka på samme måde i den
http://eksistens.wordpress.com/2007/10/16/pr%c3%a6ster-st%c3%b8tter-politianmeldelse-af-integrationsminister-rikke-hvilsh%c3%b8j/

Men jeg tænker lige videre, for jeg ser ingen principiel forskel, spørgsmålet er, hvad den konkrete forskel er eller hvorfor, det er sådan….🙂

18 10 2007
stokbro

I radioen igår udtalte an også, at antallet af trafikdræbte skal tidobles, hvis man tager den skadelige vrkninger fra udstødningsgasser med. Men en bil er et ikkevoldeligt vehikel i modsætning til en selvmordsbomber. Det undrer mig derfor, at du (Lotte) ikke ryger på banen med intentionalitet.

Men forskellen synes at være lysende klar: staten ønsker ikke at have æresdræbere gående på gaden og skabe utryghed; frygt for trafikale drab er derimod irrationel og henskrives til en generaliseret angstilstand, som man kan behandles for. Sagt på en anden måde: der er ingen penge i æresdrab, selvmordsbombere eller lynchere … det er der i benzin og diesel.

18 10 2007
stokbro

Øh ups! Jeg ser lige nu, at du allerede havde indlemmet den undersøgelse med partikelforurening i din post. Beklager gentagelsen.

22 10 2007
Claus Krogholm

Der kører en del fortrinsvis unge mænd rundt på vejene i hvis hænder en bil er et voldeligt vehikel på linje med en selvmordsbomber. Skruer man sit rat af, mens man kører 100 km/t på motorvejen, eller leger man forsætligt spøgelsesbilist, så er forskellen såmænd ikke så stor.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




%d bloggers like this: