Roy Scheider 1932 – 2008

11 02 2008

Den amerikanske skuespiller Roy Scheider er død 75 år gammel. For mig er Scheider uløseligt forbundet med min interesse for film. Første gang jeg for alvor fik øjnene op for, hvad film kan, var da jeg så Spielbergs Jaws første gang i 1975. Den står for mig stadig som Spielbergs bedste. Her demonstrerer Spielberg sit overlegne greb om filmens dramaturgi, sin udsøgte sans for det narrative drive i film. Hvad der i årenes løb er blevet stadigt tydeligere for mig, er den suveræne karaktertegning. Der er nok tale om klichéer eller relativt flade karakterer: den moralsk anfægtede politichef (Scheider), den intellektuelle hajekspert (Richard Dreyfuss) og den hårdkogte hajjæger (Robert Shaw), men klichéerne får liv og karakter i Jaws, ikke mindst i kraft af samspillet mellem de tre vidt forskellige skuespillere. Det bliver ikke mindst tydeligt i den lange ventetid om bord på båden før det endelige opgør med hajen. Filmens mest citerede replik: “You’re gonna need a bigger boat” var ikke i manuskriptet, men blev improviseret af Scheider.

Rollen som Brody i Jaws har nok i nogen grad sat Scheider i bås som en bestemt karaktertype, men hans alsidighed blev understreget med den anden store rolle, jeg i hvert fald forbinder ham med: som den døende Joe Gideon i Bob Fosses All That Jazz (1979). Filmen, der i virkeligheden er et slet maskeret selvportræt, er en radikal form for musical, nærmest som Singin in the Rain på amfetamin.

Roy Scheiders karriere indbefatter film som Pakulas Klute (1971), Friedkins The French Connection (1971) og Cronenbergs Naked Lunch (1991).


Handlinger

Information

Skriv et svar

