Palimpsestidentitet

2 04 2008

En af de mest omtalte scener i David Cronenbergs Eastern Promises (2007) er opgøret i det tyrkiske bad mellem Nikolai (Viggo Mortensen) og to knivbevæbnede tjetjenere. En af årsagerne til den megen omtale er naturligvis, at Viggo Mortensen er nøgen gennem hele den lange, blodige scene. Men scenen er også central for hele filmens tematik.

Det tyrkiske bad bruges som mødested for den russiske mafia vory v zakone. Mafiaens medlemmer har alle tatoveringer, der fortæller, hvem de er, hvad de har gjort og hvor de er placeret i mafiaens hierarki. Når man mødes i badet, kan man straks læse på den andens krop, hvem han er.

Det er et iøjnefaldende træk ved Eastern Promises, at de eneste våben, der bruges, er knive. Ikke knive, der er skabt som våben, men barberknive og andre knive der bruges af håndværkere. Således også de eksotisk udseende knive de to tjetjenere bruger mod Nikolai. I et interview gør Cronenberg opmærksom på, at det er knive, gulvlæggere bruger til linoleum.

Det er der naturligvis gode grunde til. Når Nikolai er nøgen, understreges hans sårbarhed. Det er mennesket som ren eksistens, uden nogen af de ekstensioner der ellers gør det til et kulturvæsen. Når han bliver angrebet med knive, så bringer det også angriberne fysisk helt ind på kroppen af ham. Cronenberg har forklaret scenen således:

“It’s almost like they’re using their knives to re-tattoo Nikolai and change his identity by changing the marks on his skin.”

ep.jpg

Identiteten er indskrevet på huden i form af tatoveringer. Men, som Cronenberg bemærker, re-tatoverer man en person, så ændrer man også hans identitet. Identiteten bliver dermed en form for palimpsest. Begrebet palimpsest stammer fra den tid, hvor man skrev på pergament. Det kunne være fremstillet af fx fåre- eller oksehud. Var der mangel på pergament, brugte man at skrabe den gamle skrift bort med en kniv, hvorpå man havde en ny, ren flade at skrive på. Den gamle skrift blev dog ikke slettet fuldstændigt, men er mulig at rekonstruere. Palimpsest betegner altså flere lag af skrift. Når Cronenberg her taler om re-tatovering som en ændring af identitet, så peger han på flere forhold. Identitet er noget, der findes på overfladen, på huden. Den er så at sige skin deep. Identiteten kan ændres ved at genskrive overfladen, men samtidigt er der tale om flere lag af identitet. En ny identitet sletter ikke de gamle. Endvidere er identitet noget, der påskrives udefra, men samtidigt kan påskriften udefra trække en identitet frem indefra. Det hænger sammen med Cronenbergs forestilling om kødet – new flesh som det hedder i Videodrome (1982).

Kødet er Cronenbergs begreb for eksistensen. Det betyder dog ikke, at vi som kød er reduceret til ren biologisk eksistens. Kødet forandres lige så vel som identiteten. I de tidligere film var det de teknologiske indgreb i eksistensen, der førte til udviklingen af new flesh. For Cronenberg er evolutionen ikke kun naturlig, men i lige så høj grad betinget af teknologien. Det påfaldende fravær af teknologisk novum i de senere film kunne forlede en til at tro, at Cronenberg er begyndt at søge bagud mod en “renere”, mere “oprindelig” eller “autentisk” eksistens. Men pointen er nok snarere, at de teknologiske udvidelser – McLuhans “extensions of man” – er blevet inkarneret, er blevet en del af kødet. Brugen af teknologiske ekstensioner er blevet så, ja, naturlig, at Cronenberg ikke længere finder grund til at gøre opmærksom på dem med spektakulære iscenesættelser. Biologi og teknologi er ikke uforenelige modsætninger, men inkarneres i eksistensen som new flesh.

Identiteten skrives på huden, men det er ikke ensbetydende med, at identitet blot er noget, der er påført os udefra. Skriften på huden bliver også et udtryk for kødet, for eksistensens potentialer. Brugen af knive i Eastern Promises peger på, at det er et forhold, der har fulgt mennesket, siden vi første gang tog et redskab i hånden. Knivene bruges ikke kun til at tage liv i Eastern Promises, men er også med til at bringe et nyt liv til verden, da et barn bliver født ved kejsersnit.

Identiteten er skrevet på huden, eksistensen er i kødet. Måske Cronenberg er en materialistisk heideggerianer (tak til Erik Steinskog for det udtryk).


Handlinger

Information

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




%d bloggers like this: