Marilyn Manson, 40

5 01 2009

Dagens fødselar er Marilyn Manson (født som Brian Warner, 5. januar 1969).

Navnet er et stykke americana. Ved at kombinere the beauty and the beast – Marilyn Monroe og Charles Manson – to centrale ikoner i amerikansk kultur, understreger Marilyn Manson også, hvor det er han (og gruppen af samme navn) placerer sig. Det handler om den amerikanske kultur, der først og fremmest er skabt af og gennem medier. Det har altid været Marilyn Mansons erklærede strategi at være et vrangbillede af Amerika – og dermed – stadig i egen selvforståelse – i virkeligheden et sandere billede end det medier, kulturindustri og offentligheden forsøger at tegne.

Ikke mindst i sidste halvdel af 90’erne var Marilyn Manson den mest kontroversielle kunstner i USA; især forhadt af den kristne højrefløj, der så Marilyn Manson som den direkte årsag til degeneration, moralsk forfald, teenage-selvmord og skolemassakrer. Marilyn Manson var shock-rock i en målestok, man ikke havde set længe. Musikalsk var der ikke tale om den helt store fornyelse. Blandingen af industrial og glam-rock havde oplagte forbilleder. Æstetikken var tydeligvis hentet fra Alice Cooper, hvis kønsambivalente navn oplagt går igen i Marilyn Manson. Med sin coverversion af “I put a spell on you” understregede Marilyn Manson dog, at shock-rockens sande skaber er Screaming Jay Hawkins.

Det der først og fremmest adskiller Marilyn Manson fra forgængerne – og som har medvirket til kontroversen – er den bevidste og konsekvent gennemførte mediemanipulation. Hvor det var muligt at skelne mellem Alice Cooper on-stage og off-stage, så har Marilyn Manson været en persona, der har haft gennemslagskraft over et bredt mediebillede. Og dermed er det måske i virkeligheden mest korrekt at gøre Andy Warhol til det egentlige forbillede for Marilyn Manson. Der er den samme manipulation med medier og brug af en populærkulturel ikonografi. Det er en (selv)iscenesættelse, hvor kunstneren selv bliver til værket, og dermed også bliver noget, der kan omformes og genskabes i en vedvarende æstetisk proces.

Marilyn Manson er ikke så kontroversiel i dag, som han var i slutningen af 90’erne. Her er han i en live-optagelse fra 1999, hvor manipulationen bliver tematiseret som en del af showet selv. “Anti-Christ Superstar”


Handlinger

Information

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




%d bloggers like this: