Hærværksmænd og gravskændere

3 06 2009

Det hører til dagens politiske orden. Valgplakaterne kommer op, og kreative sjæle/hærværksmænd (og -kvinder) udsmykker valgplakaterne, så det oprindelige budskab forvanskes eller helt forsvinder. Det er især Dansk Folkepartis plakater, der er genstand for udsmykning/hærværk. Aktuelt her ved valget til Europaparlamentet, hvor det er Morten Messerschmidts – ariske? – kontrafej, der præger DFs plakater. Ariske? – fordi det især synes at være en yndet sport at forsyne hr. Messerschmidt med Hitler-moustache og eventuelt påskriften “nazist” eller “racist”. Det er efterhånden ved at være trivielt, men der er også de mere opfindsomme, hvor sloganet “Gi’ os Danmark tilbage” er blevet ændret til “Gi’ os Grønland tilbage”. Her i mit nabolag hænger der to store plakater med Morten Messerschmidt. Den ene klassisk udsmykket med Hitler-moustachen og et “nazist”; den anden blev malet helt over. Interessant nok så har Dansk Folkeparti valgt at hænge en ny plakat op i stedet for den, der blev overmalet; hvorimod den anden har fået lov til at blive hængende. Måske man godt kan leve med Hitler-moustachen og prædikatet “nazist”.

Dansk Folkeparti kalder udsmykningen af deres plakater for hærværk, og har meldt det til politiet. Det skaber mere omtale i medierne, og gavner sikkert DFs kampagne. Det er der sikkert også kalkuleret med. DF kan ikke være ganske uforberedt på, at deres plakater vækker anstød hos visse og derfor bliver udsat for mere eller mindre kreativ bearbejdning. Man kan jo også betragte det som en form for politisk kommunikation. Plakaterne er hængt op i det offentlige rum. Bearbejdning, udsmykning eller hærværk er en måde, hvorpå man i det offentlige rum kan gå i dialog med plakaternes udsagn. En bearbejdet plakat kommunikerer også. Der er sikkert de, der ikke føler de har andre måder at kommunikere deres budskab på. Det er måske primitivt, men det er ikke alle, der har offentlig millionstøtte til udsmykning af det offentlige rum. Dansk Folkeparti har ikke så meget at være utilfreds over. De har sikret sig ekstra opmærksomhed omkring deres kampagne. Og der er måske heller ikke så megen forskel på en Morten Messerschmidt med Hitler-moustache og så en tegning af en vis profet med bombe i turbanen.

Man kan også anskue hærværket fra en anden synsvinkel. Dansk Folkeparti bruger sloganet “Gi’ os Danmark tilbage”. Det er de fleste enige om, at DF har stjålet fra Natasja og hendes sang “Gi’ mig Danmark tilbage”. Hun døde som bekendt for to år siden, og kan derfor ikke tage til genmæle. Men da sangen bl.a. er vendt mod Dansk Folkeparti og deres gøren krav på at repræsentere det “autentiske” Danmark, så er det næppe overfortolkning at tro, hun ville have været imod. Man kan diskutere om det er respektløst, usmageligt eller smart, men Dansk Folkeparti får i hvert fald vendt sagen til egen fordel, når de tager et udsagn, der egentlig er ment som en kritik, drejer indholdet 180 grader, og gør det til deres eget slogan.

Det kan man også kalde en form for hærværk. Der er tale om en krænkelse af droit morale – en kunstners moralske ret til at få sit værk respekteret. Det er Dansk Folkeparti ligeglade med. De kan naturligvis dække sig ind under, at deres slogan siger “os”, hvor Natasja siger “mig”, men det figenblad er så småt, at det ikke dækker noget. Natasja kan ikke sige noget, så Dansk Folkeparti kører ufortrødent videre. Hvis det ikke er hærværk, så kan vi også kalde det gravskænderi.


Handlinger

Information

2 responses

4 06 2009
Lotte

“Bearbejdning, udsmykning eller hærværk er en måde, hvorpå man i det offentlige rum kan gå i dialog med plakaternes udsagn.”

Ja netop. På samme måde som DF går i dialog med Natasja (værket naturligvis) i og med omskrivningen af hendes sang.

Godt set🙂

6 06 2009
Orla Vigsø

Ikke bare er det én måde at gå i dialog, det er faktisk den eneste måde som man kan gøre det på. Og selv som forsker kan man faktisk få mere end nok og forstå at folk bliver trætte af at se på de samme overalt i det offentlige rum. Og eftersom plakaterne i de fleste fald vender sig til de allerede overbeviste, så fungerer en “saboteret” plakat mindst lige så godt: “Det ER virkelig os mod dem – se bare hvad de gør ved vores plakater!”

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




%d bloggers like this: