Adblock Berlingske

18 06 2009

“Vi kan se, at din computer har en adblocker installeret, som gør at vi ikke kan vise dig vores annoncer på websitet.”

Denne besked – og mere til – popper op, hvis jeg går ind på http://www.berlingske.dk. Og det er da ganske sandt. Jeg har det udmærkede program Adblock Plus installeret samme med browseren Firefox. Det er et smart lille program, der blokerer de reklamer, der måtte være indlejret på et givet website. På denne måde kan jeg browse uden at blive irriteret over mere eller mindre relevante reklamer. Bare ikke på Berlingskes website.

Berlingske forklarer, at de kun kan levere gratis nyheder mm. på nettet, hvis de kan finansiere det med reklamer. Og når nu ikke jeg vil se de reklamer, der betaler for Berlingske på nettet, så mener Berlingske heller ikke, jeg skal have adgang til at se, hvad Berlingske måtte bringe.

Fair nok. Selvfølgelig har Berlingske omkostninger ved at opretholde et website. Alternativet til reklamer ville være, at de skulle opkræve brugerbetaling. Og som de videre forklarer, så kan jeg jo bare slå Adblocker fra, hvis jeg gerne ville læse Berlingske på nettet.

Det har jeg nu ikke tænkt mig. Jeg kan sagtens undvære Berlingske på nettet. Der er masser af andre nyhedskilder, der leverer de samme informationer, uden at jeg behøver at se reklamer eller betale på anden vis. Spørgsmålet er måske snarere om Berlingske kan undvære mig og ikke mindst alle de andre, der også bruger Adblock. Så vidt jeg er informeret, så sættes prisen for reklamer på nettet efter hvor mange hits et givet website har. Jo flere der ser på, jo mere er annoncørerne villige til at betale for reklameplads. Når nu Berlingske blokerer for brugere med Adblock, så må resultatet uundgåeligt blive færre hits – og dermed faldende reklameindtægt til Berlingske.

Det kan se ud som om, Berlingske er i færd med at gøre samme fejl som pladebranchen, da den forsøgte at stoppe distribution af musik over nettet. Frem for at tage udfordringen op fra en ny medievirkelighed, så forsøger man at tvinge udviklingen tilbage til et stadie, hvor man kunne køre forretning på de gamle mediers betingelser. Al hidtidig erfaring med internettet siger, at det ikke kan lade sig gøre. Der vil altid sidde en eller anden smart programmør, der udvikler metoder til at omgå alle de forhindringer, Berlingske og andre forsøger at sætte op.

Så jeg fortsætter med at bruge Adblock, og overlader det til Berlingske selv at udrede deres finansielle forviklinger. Dog kan jeg godt blive en anelse anfægtet af, at Berlingske på denne måde overvåger, hvad der er installeret på min private computer. Er den gamle Tante blevet en gemen netpirat, der forsøger at berige sig ved at tilsnige sig adgang til brugernes privatsfære?


Handlinger

Information

3 responses

18 06 2009
dubqnp

Har selv adblock installeret og har altså ikke set berlingskes besked endnu. Jeg har læst at det nok er fordi jeg også har noscript installeret.

18 06 2009
Claus Krogholm

Ja, det ser ud til Noscript kan klare det. Hvilket vel sådan set beviser, at der altid vil være nogle, der er smartere end de, der forsøger at lægge begrænsninger på, hvordan nettet bliver brugt.

19 06 2009
Ole

Det er allerede blevet sagt🙂
Jeg ville også fortælle, at du bare kan installere det iøvrigt vældigt funktionelle NoScript. Det blokerer ikke “bare” for reklamer men for javascript og andre virus-lignende ting, som Berlingske gerne vil bruge til at invadere din computer og lave om på dine indstillinger. Det er pudsigt, at de gerne vil installere programmer på din personlige computer og straffer dig, hvis du ikke vil være med til det, men samtidig brokker sig over “røveri” når du installerer programmer på din egen computer, der gør, at du bevarer kontrollen over den.

Hvorom alting er, så sørger NoScript altså for at Berlingskes pirat-script ikke kan overtage din computer og viderestille dig til en anden side end den du har bedt om.

Skriv et svar

