De rene kommunistpriser

10 10 2010

Hvidevarekæden Skousen har nu gennem nogen tid reklameret med, at de sælger deres varer til de “de rene kommunistpriser”. I en række tv-reklamer konstaterer direktøren for en konkurrent (Ulf Pilgaard i en af sin absolut værste præstationer), at det er der da ingen profit i og at det kan aktionærerne da ikke leve af.

Kampagnens præmis er iøjnefaldende. Pointen er naturligvis, at Skousen er billigere end konkurrenterne. Det er der ikke noget iøjnefaldende i; konkurrence på prisen hører til dagens orden. Mange forretninger markedsfører sig på, at deres priser er lavere til gavn for forbrugerne, der sparer ved at handle netop her. Det interessante er, at de billige varer identificeres med kommunistpriser. Det er Skousens påstand, at man tænker mere på kundernes penge og behov end på aktionærerne. Heraf “kommunistpriser”. Underforstået: kommunisme betyder, at hensynet til den brede befolkning tilgodeses, i modsætning til – må man antage – kapitalismen, der kun spekulerer i profit og aktionærernes velbefindende. Kommunisme bliver et gode for forbrugerne, der får billige varer, fordi de ikke længere skal levere profit til aktionærer. Skousen har tilsyneladende omskrevet Lenin, så kommunisme bliver sovjetmagt + hårde hvidevarer.

 


Handlinger

Information

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




%d bloggers like this: